Språkvård

Varför kan personer som bloggar inte använda sig av en korrekt svenska? Har de inte förstått att det är språket som är deras verktyg? Fast det kanske bara är jag som blir illamående av att läsa "texter" utan skiljetecken, versaler och fullständiga meningar. Jag orkar inte läsa sån skit. Dessutom har jag när jag i min empiriska forskning även insett att de som inte kan stava eller använda ett korrekt skriftspråk inte heller har något som helst vettigt att säga.

Det är i sådana lägen som jag börjar fundera på hur det egentligen står till med den svenska skolan. Existerar den?

Kommentarer
Postat av: Iggy G

Jag påstår inte alls att man inte kan ha två sidor. Det finns många därute som har schizofreni, eller en släng av hyckleri. Gränsen mellan de båda är hårfin och definieras oftast inte förrens man väl är på psyket och är ärlig.

Jaja nog om det. Angående detta så tycker jag att du har helt rätt till en viss del, däremot tror jag att det har mer att göra med att man (jag i detta fallet) inte orkar läsa det som de har att skriva snarare än att de inte har något vettigt att säga.

Mer tragiskt är väll att skolan låter fullkomliga pappskallar lära sig skriva så att de kan sprida sin dynga till oskyldiga förbipasserande människor.



Sen måste jag säga att jag kände mig ganska miserabel när jag läste vad du skriver om dina barn. Och tror nog att det skulle kunna vara bra både för dig och dem om du pratade med någon om vad du känner och bearbetar det hellre än att utagera det på en blogg.

2008-09-06 @ 02:54:03
URL: http://iggyg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0